ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

Комітет

з питань державного будівництва та місцевого самоврядування

 

Протокол засідання № 74/06

                                                                                     07 жовтня 2009 року                                                                                           15 год. 00 хв.

                                                                                      м. Київ,

                                                                                      вул. Садова, 3а

                                                                                      кім. 416

 

                                       

Голова Комітету Омельченко О.О.

Секретар Комітету Гордієнко С.В.

Присутні: члени Комітету: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М, Черноморов О.М., Павленко В.В., Петренко В.М., Подгорний С.П., Трайдук М.Ф., Матвієнко А.С.

Відсутні: Льовочкін С.В.

Відповідальні працівники секретаріату Комітету: заступник Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., головні консультанти: Бережницький Я.В., Дмитрук Л.В., Желтова О.М., Корнієнко Т.М., Шкуріна Л.Б., Юрчук Ю.А., старший консультант Федоренко Ю.В.

 

Запрошені:

Гапотченко В.І. - заступник Керівника Управління по зв’язках з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;

Ляхович В.А. - головний консультант відділу висвітлення діяльності Верховної Ради України (інформаційне управління);

Вовченко О.Л. - Директор Департаменту фінансів органів державного управління Міністерства фінансів України.

        

 

 

 

 

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

1.     Про призначення позачергових місцевих виборів.

2. Про проекти Постанов:

2.1 про внесення зміни до Постанови Верховної Ради України "Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України" (реєстр. №4221, н.д. В.Каплієнко, Г.Задирко, Ю.Литвин, В.Марущенко)

2.2 про внесення змін до Постанови Верховної Ради України "Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України" (реєстр. №5154, н.д. М.Томенко)

3. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про Державний реєстр виборців" (щодо статусу і здійснення повноважень органів Державного реєстру виборців та складання списків виборців до створення Державного реєстру виборців) (реєстр. №3469, повторний розгляд, друге читання)

4. Про звернення судді Конституційного суду України І.Домбровського до Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо надання позиції Комітету по конституційному поданню Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень Закону України «Про вибори Президента України», Кодексу адміністративного судочинства, Закону України «Про Державний реєстр виборців», Кримінального кодексу України, Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо виборів Президента України» від 21 серпня 2009 року №1616-VI.

5. Про звернення судді Конституційного суду України В.Кампо до Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо надання позиції Комітету по конституційному поданню Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення окремих положень частини першої статті 143 Конституції України, статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України.

6. Про звернення народного депутата України С.Льовочкіна до Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування з пропозицією щодо звернення від Комітету до Президента України щодо зупинення дії розпоряджень Кабінету Міністрів України від 3 червня 2009 року №583-р, від 3 червня 2009 року №584-р, від 10 червня 2009 року №612-р, від 8 липня 2009 року №761-р, від 8 липня 2009 року №762-р, від 8 липня 2009 року №769-р та від 8 липня 2009 року №770-р з мотивів невідповідності Конституції України з одночасним зверненням до Конституційного Суду України щодо їх неконституційності.

 

***

 

СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету О.Омельченка про проект порядку денного засідання Комітету.

Голова Комітету запропонував членам Комітету ознайомитись із проектом порядку денного засідання Комітету та внести свої зауваження та пропозиції.

О.Омельченко вніс пропозицію перенести розгляд питання про звернення народного депутата України С.Льовочкіна до Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування з пропозицією щодо звернення від Комітету до Президента України щодо зупинення дії розпоряджень Кабінету Міністрів України від 3 червня 2009 року №583-р, від 3 червня 2009 року №584-р, від 10 червня 2009 року №612-р, від 8 липня 2009 року №761-р, від 8 липня 2009 року №762-р, від 8 липня 2009 року №769-р та від 8 липня 2009 року №770-р з мотивів невідповідності Конституції України з одночасним зверненням до Конституційного Суду України щодо їх неконституційності на одне з чергових засідань Комітету (лист С.Льовочкіна додається).

Пропозицію підтримано.

 

Голова Комітету запропонував розглянути питання про проекти Постанов про внесення зміни до Постанови Верховної Ради України "Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України" (реєстр. №4221, н.д. В.Каплієнко, Г.Задирко, Ю.Литвин, В.Марущенко) та про внесення змін до Постанови Верховної Ради України "Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України" (реєстр. №5154, н.д. М.Томенко) першим по списку питань порядку денного засідання Комітету.

Пропозицію підтримано.

 

С.Подгорний запропонував присутнім розгляд питання про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про Державний реєстр виборців» (щодо статусу і здійснення повноважень органів Державного реєстру виборців та складання списків виборців до створення Державного реєстру виборців) (реєстр. №3469, повторний розгляд, друге читання) перенести на наступне засідання Комітету,  оскільки при підготовці порівняльної таблиці підкомітет не узгодив декілька важливих обставин з представниками ЦВК які, окрім цього, звернулися з проханням не розглядати даний законопроект за їх відсутності.

Пропозицію підтримано.

 

***

Голова Комітету запропонував членам Комітету ознайомитись із оновленим проектом порядку денного засідання Комітету та визначитися шляхом голосування щодо його прийняття за основу та в цілому в такій послідовності питань:

1. Про проекти Постанов:

1.1 про внесення зміни до Постанови Верховної Ради України "Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України" (реєстр. №4221, н.д. В.Каплієнко, Г.Задирко, Ю.Литвин, В.Марущенко);

1.2 про внесення змін до Постанови Верховної Ради України "Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України" (реєстр. №5154, н.д. М.Томенко).

2. Про призначення позачергових місцевих виборів.

3. Про звернення судді Конституційного суду України І.Домбровського до Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо надання позиції Комітету по конституційному поданню Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень Закону України «Про вибори Президента України», Кодексу адміністративного судочинства, Закону України «Про Державний реєстр виборців», Кримінального кодексу України, Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо виборів Президента України» від 21 серпня 2009 року №1616-VI.

4. Про звернення судді Конституційного суду України В.Кампо до Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо надання позиції Комітету по конституційному поданню Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення окремих положень частини першої статті 143 Конституції України, статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України.

УХВАЛИЛИ:

1.Затвердити порядок денний засідання комітету за основу та в цілому.

ГОЛОСУВАЛИ:За” - 9 народних депутатів України, “Не голосували” - 2 народних депутати України (О.Боднар, Ю.Ключковський) .

Рішення прийнято.

 

1.

1.1

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевих бюджетів та комунальної власності В.Павленка про проект Постанови про внесення зміни до Постанови Верховної Ради України “Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України” (реєстр. №4221, н.д. В.Каплієнко, Г.Задирко, Ю.Литвин, В.Марущенко).

Доповідач поінформував присутніх, що підкомітет на своєму засіданні розглянув проект Постанови про внесення зміни до Постанови Верховної Ради України «Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України» (реєстр. № 4221), яким пропонується вилучити з тексту Постанови Верховної Ради України від 03.03.2009 р. №1047-VІ «Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України» положення, відповідно до якого Кабінету Міністрів України доручається прийняти рішення щодо зменшення вдвічі фонду оплати праці державних підприємств-монополістів відповідно до переліку, встановленого Кабінетом Міністрів України.

Необхідність законодавчої ініціативи обґрунтовується можливими негативними наслідками у разі прийняття вищевказаного рішення. Погіршиться соціально-економічне становище трудових колективів підприємств. Зокрема, в галузі залізничного транспорту зменшення фонду оплати праці вдвічі призведе до значного зменшення середньомісячної заробітної плати, яка складатиме 1110 – 1200 грн., а для працівників окремих професій буде менше встановленого в державі розміру прожиткового мінімуму.

Голова підкомітету вказав на переконливість аргументації авторів проекту Постанови та оголосив пропозицію підкомітету з питань місцевих бюджетів та комунальної власності, відповідно до якої Комітету пропонується рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні підтримати прийняття даного проекту Постанови за основу.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, О.Вовченко.

Директор Департаменту фінансів органів державного управління Міністерства фінансів України О.Вовченко поінформувала присутніх про те, що Міністерство фінансів України погоджується з авторами проекту Постанови (реєстр. №4221) щодо вилучення з тексту чинної Постанови положень, які стосуються державних підприємців-монополістів. Крім того вона звернулася до членів Комітету з пропозицією сприяти вилученню з тексту цієї Постанови норм, які стосуються Національного банку України та народних депутатів України.

А.Матвієнко погодився з пропозицією профільного підкомітету щодо прийняття проекту Постанови за основу, а також вказав, що дане питання не повною мірою стосується предмету відання Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.

Ю.Ключковський не підтримав пропозицію підкомітету з огляду на таку аргументацію. Відповідно до Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову, що є фундаментальною ознакою демократичності держави. При цьому гілки державної влади є незалежними одна від одної та здійснюють свої повноваження у встановлених Основним законом межах і відповідно до законів України. Саме на Кабінет Міністрів України як вищий орган в системі органів виконавчої влади покладено забезпечення проведення політики у сфері праці на базі визначених виключно законами засад регулювання праці. З огляду на зазначене, прийняття Верховною Радою України постанов, де Кабінету Міністрів України даються приписи імперативного характеру щодо прийняття ним власних рішень з врегулювання оплати праці і вказується, яким має бути зміст цих рішень, містить ознаки виходу за межі конституційних повноважень парламенту та втручання у діяльність вищого органу виконавчої гілки влади.

Голова Комітету О.Омельченко, узагальнюючи обговорення, запропонував присутнім членам Комітету визначитися шляхом голосування щодо підтримки чи відхилення проекту Постанови реєстр. №4221.

 

Пропозиція № 1

 

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Постанови про внесення зміни до Постанови Верховної Ради України «Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України» (реєстр. №4221 від 17.03.2009 р.), поданий народними депутатами України В.Каплієнком, Г.Задирком, Ю.Литвином, В.Марущенком, за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу .

ГОЛОСУВАЛИ: За” - 2 народних депутати України (В.Павленко, А.Матвієнко), “Проти” - 8 народних депутатів України, “Не голосував” - 1 народний депутат України (О.Омельченко).

Рішення не прийнято.

 

Пропозиція № 2

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України відхилити проект Постанови про внесення зміни до Постанови Верховної Ради України «Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України» (реєстр. №4221 від 17.03.2009 р.), поданий народними депутатами України В.Каплієнком, Г.Задирком, Ю.Литвином, В.Марущенком.

 2. Доручити виступити з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України голові підкомітету з питань місцевих бюджетів та комунальної власності народному депутату України В.Павленку.

ГОЛОСУВАЛИ: За” - 8 народних депутатів України, “Не голосував” - 1 народний депутат України (О.Омельченко), “Проти” - 2 народних депутати України (В.Павленко, А.Матвієнко).

Рішення прийнято.

 

1.2

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевих бюджетів та комунальної власності В.Павленка про проект Постанови про внесення змін до Постанови Верховної Ради України «Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України» (реєстр. №5154, н.д. М.Томенко)

Доповідач поінформував присутніх, що підкомітет розглянув на своєму засіданні проект Постанови про внесення змін до Постанови Верховної Ради України «Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України» (реєстр. №5154 від 22.09.2009 р.), поданий народним депутатом України М.Томенком.

Законодавча ініціатива, за визначенням автора, викликана необхідністю раціонального використання бюджетних коштів в умовах економічної кризи. Проект Постанови містить припис Кабінету Міністрів України продовжити до 1 січня 2011 року термін двократного зменшення максимального розміру заробітної плати вищих посадових осіб органів державної влади України та спрямувати вивільнені внаслідок цього кошти виключно на збільшення  розмірів державних соціальних стандартів та гарантій.

Голова підкомітету висловився на підтримку позиції автора проекту Постанови щодо необхідністю раціонального і ефективного використання бюджетних коштів, збільшення розмірів державних соціальних стандартів та гарантій. Він зазначив, що підкомітет попередньо висловлювався на підтримку прийняття проекту Постанови реєстр. №5154, однак з огляду на аргументи, наведені під час обговорення проекту Постанови про внесення зміни до Постанови Верховної Ради України «Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України» (реєстр. №4221 від 17.03.2009 р.), які повною мірою стосуються змісту проекту Постанови з реєстр. № 5154, підкомітет знімає свою пропозицію щодо прийняття даного проекту за основу.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

Ю.Ключковський наголосив на неприпустимість прийняття рішень, які не ґрунтуються на Конституції України і містять ознаки втручання в компетенцію Кабінету Міністрів України. Тому проект Постанови з реєстр. №5154 необхідно відхилити з мотивацією, аналогічною до тієї, що висловлювалася при ухваленні висновку щодо проекту Постанови реєстр. №4221.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України відхилити проект Постанови про внесення змін до Постанови Верховної Ради України «Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України» (реєстр. №5154 від 22.09.2009 р.), поданий народним депутатом України М.Томенком.

2. Доручити виступити з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України голові підкомітету з питань місцевих бюджетів та комунальної власності, народному депутату України В.Павленку.

ГОЛОСУВАЛИ: За” - 9 народних депутатів України, “Утримався” - 1 народний депутат України (В.Павленко), “Не голосував” - 1 народний депутат України (А.Матвієнко).

Рішення прийнято.

 

2.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про призначення позачергових місцевих виборів.

Доповідач поінформував присутніх про зміст підготовлених матеріалів до питання про призначення позачергових виборів окремих сільських, селищних, міських голів та запропонований підкомітетом проект рішення Комітету, в якому Верховній Раді України рекомендується призначити позачергові місцеві вибори на неділю 20 грудня 2009 року.

Загалом на розгляд подається 12 проектів постанов щодо призначення позачергових місцевих виборів у зв’язку з достроковим припиненням  повноважень сільських голів, а саме:  9 – за власним бажанням на підставі поданих заяв,  2 – у зв’язку зі смертю,  1 – у зв’язку з рішення суду.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори: 
            Загір’янського сільського голови (Загір’янська сільська рада Зборівського району Тернопільської області),
            Котівського сільського голови (Котівська сільська рада Радомишльського району Житомирської області),
            Надеждинського сільського голови (Надеждинська сільська рада Приазовського району Запорізької області),
            Краснопільського сільського голови (Краснопільська сільська рада Березанського району Миколаївської області),
            Девладівського сільського голови (Девладівська сільська рада Софіївського району Дніпропетровської області),
            Висиповецького сільського голови (Висиповецька сільська рада Зборівського району Тернопільської області),
            Серебринецького сільського голови (Серебринецька сільська рада Могилів-Подільського району Вінницької області),
            Новобурлуцького сільського голови (Новобурлуцька сільська рада Печенізького району Харківської області),
            Багриновецького сільського голови (Багриновецька сільська рада Літинського району Вінницької області),
            Пилипівського сільського голови (Пилипівська сільська рада Коломийського району Івано-Франківської області),
            Гонтарівського сільського голови (Гонтарівська сільська рада Вовчанського району Харківської області),
            Георгіївського селищного голови (Георгіївська селищна рада Лутугинського району Луганської області) на неділю 20 грудня 2009 року, прийнявши відповідні постанови Верховної Ради України.

2. Беручи до уваги, що Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування відповідно до своїх рішень від 6, 8 липня та 2, 23 вересня 2009 року (протоколи засідань №№ 64/38, 65/39, 69/1, 73/5) рекомендував призначити вибори окремих сільських, селищних, міських голів відповідно на 20 вересня, 29 листопада та 6 грудня 2009 року (проекти постанов Верховної Ради України реєстр. №№ 4775 – 4775-15, 5110 – 5110-35), але зазначені позачергові вибори не були призначені вчасно під час роботи Верховної Ради України, вважати за доцільне призначити ці позачергові місцеві вибори на неділю 20 грудня 2009 року, прийнявши зазначені проекти постанов з відповідними змінами.

3. У разі, якщо протягом пленарного тижня 6-9 жовтня 2009 року подані на розгляд Верховної Ради України народними депутатами України – членами Комітету проекти постанов про призначення позачергових місцевих виборів окремих сільських, селищних, міських голів не будуть розглянуті, доручити визначити дату, на яку доцільно призначити ці вибори, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П.

4. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П.

       ГОЛОСУВАЛИ: За” - 10 народних депутатів України, “Утримався” - 1 народний депутат України (Ю.Ключковський).

Рішення прийнято.

 

3.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про звернення судді Конституційного суду України І.Домбровського до Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо надання позиції Комітету по конституційному поданню Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень Закону України «Про вибори Президента України», Кодексу адміністративного судочинства, Закону України «Про Державний реєстр виборців», Кримінального кодексу України, Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо виборів Президента України» від 21 серпня 2009 року №1616-VI.

С.Подгорний поінформував присутніх про зміст звернень судді Конституційного суду України І.Домбровського до Комітету від 22.09.2009р. (подання Президента України), а також від 01.10.2009 р. (подання 48 народних депутатів України). Він зазначив, що підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян пропонує Комітету підтвердити свою позицію, висловлену у раніше прийнятому висновку від 20 серпня 2009 року та доручити Голові Комітету повідомити про це суддю Конституційного Суду України.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

Пропозицію підтримано.

 

4.

СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету В.Сінченка про звернення судді Конституційного суду України В.Кампо до Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо надання позиції Комітету по конституційному поданню Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення окремих положень частини першої статті 143 Конституції України, статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України.

Доповідач інформував присутніх про суть звернення, хід роботи з підготовки матеріалів до засідання Комітету та ознайомив членів Комітету з проектом правової позиції Комітету, яку пропонується сформулювати таким чином.

ПРАВОВА ПОЗИЦІЯ

Комітету Верховної Ради України

з питань державного будівництва та місцевого самоврядування

стосовно конституційного подання Вищого адміністративного
суду України щодо офіційного тлумачення окремих положень
частини першої статті 143 Конституції України,
статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої
статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України

 

У зв’язку із зверненням судді Конституційного Суду України Кампи В.М. з проханням надати правові позиції Комітету з питань, порушених у конституційному поданні Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення окремих положень частини першої статті 143 Конституції України, статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України, Комітет розглянув зазначене подання.

Суб’єкт права на конституційне подання – Вищий адміністративний суд України – звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням щодо офіційного тлумачення слів «вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції», закріплених частиною першою статті 143 Конституції України, пунктів «а», «б», «в», «г» статті 12 Земельного кодексу України та пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України.

Комітет розглянув порушені в конституційному поданні питання та зазначає, що:

– згідно з частиною другою статті 5 Конституції України – носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування;

– згідно з частинами першою та третьою статті 140 Конституції України та статтею 2 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” – місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати  питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи;

– згідно з частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статус і повноваження органів місцевого самоврядування крім Конституції України (статті 140-146) згідно з частиною третьою статті 141 Конституції України визначаються законом. Зокрема, Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», визначає, правовий статус, порядок утворення та діяльності. відповідальність органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, спосіб прийняття ними рішень в межах повноважень, встановлених законом. Визначений цими актами статус органів місцевого самоврядування передбачає необхідні повноваження, які відображають природу влади, яка здійснюється народом через органи місцевого самоврядування (частина друга статті 5 Конституції України); при цьому, відповідно до принципу субсидіарності, слід враховувати характер цієї влади як найбільш наближеної до населення і покликаної діяти в інтересах територіальної громади.

Відповідно до частини першої статті 10 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні: «Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами”. Отже Закон передбачив, що ради - це представницькі органи місцевого самоврядування і вони здійснюють повноваження місцевого самоврядування від  імені та в інтересах територіальних громад.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» закріплено загальну компетенцію сільських, селищних, міських рад, у межах якої  – сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати лише питання, віднесені до їх відання Конституцією та законами України.

Статтею 26 цього Закону (назва статті – Виключна компетенція сільських, селищних, міських рад) встановлено перелік питань, віднесених до відання представницьких органів місцевого самоврядування: сільських, селищних, міських рад, які вирішуються ними виключно на пленарних засіданнях. Визначення виключної компетенції сільських, селищних, міських рад спрямовано на реалізацію передбаченої частиною третьою статті 10 цього Закону норми, за якою представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи сільської, селищної, міської ради діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами. Це, зокрема, означає, що ніякі інші органи чи посадові особи місцевого самоврядування не мають права приймати рішення з питань, віднесених до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад. У свою чергу, ці ради також не мають права передавати вирішення цих питань іншим органам та посадовим особам місцевого самоврядування.

Отже, визначаючи повноваження сільських, селищних, міських рад, закон поділяє їх на виключну компетенцію, тобто питання, які вирішуються виключно на пленарних засіданнях цих рад, і загальну компетенцію, в межах якої сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією і законами України до їх відання. Загальна компетенція сільських, селищних, міських рад конкретизується численними галузевими законами, які зобов'язують їх здійснювати ті чи інші повноваження в різноманітних сферах управління. При цьому законами України до відання місцевого самоврядування можуть бути віднесені повноваження, які не обов'язково повинні належати до виключної компетенції цих рад. Тобто у випадках, передбачених законом, сільська, селищна, міська рада може своїм рішенням доручити або передати здійснення цих повноважень іншим органам чи посадовим особам місцевого самоврядування.

Що ж до повноважень органів місцевого самоврядування у земельних питаннях, то відповідно до пунктів 34 та 35 частини першої статті 26 цього Закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Згідно з частиною першою статті 142 Конституції України та частиною третьою статті 16 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” визначено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування
є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.

Відповідно до статей 13 та 14 Конституції України – земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі статтею 2 Земельного кодексу України – земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Частина друга статті 4 Земельного кодексу України передбачає, що: «Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.»

До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст згідно зі статтею 12 цього Кодексу, зокрема, належить:   а) розпорядження землями територіальних громад;   б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Крім того, сільські, селищні, міські ради згідно з цією статтею здійснюють:   д) організацію землеустрою;   є) контроль за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасову заборону (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства;   й) вирішення земельних спорів.

Також, згідно з частиною першою статті 20 цього Кодексу віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Слід зазначити, що Земельним кодексом України встановлений особливий порядок вирішення органами місцевого самоврядування земельних питань.

Так, зокрема, статтею 127 цього Кодексу встановлено, що продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється на конкурентних засадах у формі аукціону у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу, що свідчить про певні обмеження повноважень розпоряджатися землею органами місцевого самоврядування.

Про це ж свідчать обмеження повноважень органів місцевого самоврядування встановлені в статтях 128 та 129: «Продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної та комунальної власності , на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, здійснюється  державними органами приватизації у порядку, що затверджує Кабінет Міністрів України», «Продаж земельних ділянок, що перебувають у власності територіальних громад, іноземним державам та іноземним юридичним особам здійснюється відповідними радами за погодженням з Кабінетом Міністрів України.»

Також, згідно з частиною третьою статті 293 Господарського кодексу України – не може бути об'єктом міни (бартеру) майно, віднесене законодавством до основних фондів, яке належить до державної або комунальної власності, у разі якщо друга сторона договору міни (бартеру) не є відповідно державним чи комунальним підприємством.

Крім того, слід зазначити, що згідно зі статтею 8 цього Кодексу встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування не є суб'єктами господарювання. Господарська компетенція органів державної влади та органів місцевого самоврядування реалізується від імені відповідної державної чи комунальної установи.

Згідно зі статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» – рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення відкритим голосуванням більшістю депутатів від загального складу ради, що свідчить про їх публічний характер.

Виходячи з вищезазначеного та враховуючи, що:
земля є об'єктом права власності Українського народу;
– органи місцевого самоврядування, їх посадові особи при вирішенні земельних питань зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
– Земельним кодексом України встановлений особливий порядок вирішення органами місцевого самоврядування земельних питань;
– вирішення питань регулювання земельних відносин відноситься до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад і не можуть передаватися іншим органам,
Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування вважає, що ради - представницькі органи місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні” та іншими законами, і тому у відносинах, про які зазначено у статті 12 Земельного кодексу України, органи місцевого самоврядування при здійсненні зазначених повноважень виступають від імені територіальних громад як суб’єкт владних повноважень.
Також, Комітет вважає, що оскільки при вирішенні земельних питань органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, Земельним кодексом України встановлений певні обмеження повноважень органів місцевого самоврядування розпоряджатися землею, тобто вони виконують лише представницькі функції, а також те, що вони при здійсненні зазначених повноважень виступають як суб’єкт владних повноважень, тому органи місцевого самоврядування не є рівноправними суб’єктами з громадянами та юридичними особами у сфері земельних відносин.

Правова позиція схвалена на засіданні Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування 7 жовтня 2009 року.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

УХВАЛИЛИ:

1. Затвердити Правову позицію Комітету Верховної Ради України
з питань державного будівництва та місцевого самоврядування стосовно питань, порушених у конституційному поданні Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення окремих положень частини першої статті 143 Конституції України, статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України (додається), відповідно до якої органи місцевого самоврядування при здійсненні повноважень у галузі земельних відносин виступають від імені територіальних громад як суб’єкт владних повноважень.

2. Доручити заступнику Голови Комітету – народному депутату України Сінченку В.М. та головному консультанту секретаріату Комітету Бережницькому Я.В. представляти у Конституційному Суді України Правову позицію Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування при розгляді справи за конституційним поданням Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення частини першої статті 143 Конституції України, статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України.

ГОЛОСУВАЛИ: За” - одноголосно.

Рішення прийнято.

 

 

 

 

Голова Комітету                                                       О. ОМЕЛЬЧЕНКО 

 

 

    Секретар Комітету                                                     С.ГОРДІЄНКО

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,

ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ

 

07.10.2009 року

 

 

1. Про проекти Постанов:

1.1 про внесення зміни до Постанови Верховної Ради України "Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України" (реєстр. №4221, н.д. В.Каплієнко, Г.Задирко, Ю.Литвин, В.Марущенко)

1.2 про внесення змін до Постанови Верховної Ради України "Про заходи щодо упорядкування окремих видатків Державного бюджету України" (реєстр. №5154, н.д. М.Томенко)

2. Про призначення позачергових місцевих виборів.

3. Про звернення судді Конституційного суду України І.Домбровського до Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо надання позиції Комітету по конституційному поданню Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень Закону України «Про вибори Президента України», Кодексу адміністративного судочинства, Закону України «Про Державний реєстр виборців», Кримінального кодексу України, Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо виборів Президента України» від 21 серпня 2009 року №1616-VI.

4. Про звернення судді Конституційного суду України В.Кампи до Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо надання позиції Комітету по конституційному поданню Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення окремих положень частини першої статті 143 Конституції України, статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“5 сесія 6 скликання ”

03 грудня 2014 10:54
27 листопада 2013 15:07
27 листопада 2013 15:05
27 листопада 2013 15:03
27 листопада 2013 15:02
27 листопада 2013 15:01
27 листопада 2013 14:59
27 листопада 2013 14:58
27 листопада 2013 14:56
27 листопада 2013 14:55